بلاگ

تعویض تسمه شیاری

مقاله تسمه شیاری - سنترال بلت

تسمه سنترال

آیا می‌دانید چه زمانی باید نسبت به تعویض تسمه های شیاری اقدام نمود؟ یا مراحل تعویض تسمه شیاری به چه صورت می‌باشد؟ چه نکاتی را هنگام تعویض تسمه شیاری باید رعایت کرد؟ چگونه می‌توان بهترین و با کیفیت‌ترین تسمه‌های شیاری  را با قیمت بسیار مناسب خریداری کرد؟

قبل از اینکه پاسخ واضحی را به سوالات بیان شده بدهیم ابتدا باید یک تعریف کامل و مشخصی در رابطه با تسمه شیاری داشته باشیم و مزیت‌های آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اگر شما هم جزو کسانی هستید که به دنبال اطلاعات کامل در رابطه با تعویض تسمه شیاری می‌گردید در این حالت بهتر است تا انتهای متن همراه ما باشید.

تسمه شیاری چیست؟

 

تسمه شیاری  (شیار دار) چیست؟

تسمه‌های شیاری دارای انعطاف پذیری بالایی در برابر حرارت هستند و اکثراً در دستگاه‌های صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که این تسمه‌ها کاربردهای زیادی را در صنایع مختلف داشته و از مقاومت بسیار خوبی برخوردار هستند.

تسمه‌های شیاری هر چقدر هم با کیفیت و عالی باشند دارای یک طول عمر مشخصی هستند که به مرور زمان دچار فرسایش شده و نیاز به تعویض دارند.

لازم به ذکر است که شرایط محیطی می‌تواند طول عمر این محصولات را تحت تاثیر قرار بدهد.

در نتیجه باید به صورت منظم از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کرد و در صورت بروز کوچکتر مشکلی نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

زمان تعویض تسمه شیاری

تسمه های شیاری در اندازه‌ها و ضخامت‌های مختلف قابل دسترسی هستند که در اکثر صنایع به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای مثال اکثراً در صنایع خودروسازی از تسمه‌های شیاری استفاده می‌گردد که خوشبختانه امروزه وجود مجموعه‌های معتبر مانند سنترال بلت سبب شده است تا امکان خرید انواع تسمه شیاری مناسب به راحتی ممکن گردد.

مشتریان باید هنگام خرید تسمه‌های شیاری موارد گوناگونی مانند مقاومت در برابر فشار، طول عمر، ظرفیت و سرعت را مد نظر قرار دهند تا بتوانند مناسب‌ترین گزینه را بر حسب نیاز خود خریداری کنند.

و در صورت خراب شدن این قطعه باید خیلی سریع نسبت به تعویض آن اقدام نمود چون عدم توجه به این گزینه می‌تواند باعث خرابی بیشتر در دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف گردد.

که باید مراحل تعویض تسمه شیاری به صورت مرحله‌ای طی شده و با رعایت نکات ایمنی انجام گردد.

در حالت کلی جهت دریافت بهترین عملکرد از تسمه شیاری باید نسبت به تعویض سریع آن اقدام نمایید.

جهت تعویض تسمه شیاری ابتدا باید دستگاه را خاموش نمایید سپس تهیه کردن ابزار آلات مناسب برای این کار بسیار مهم می‌باشد و در هنگام قرار دادن تسمه جدید حتماً باید از قرار گرفتن صحیح تسمه در جای خود اطمینان حاصل کنید چون وجود شلی یا سفتی بیش از اندازه می‌تواند سبب بروز مشکلاتی گردد.

که در ادامه متن مراحل کامل تعویض تسمه شیاری را به صورت دقیق بیان خواهیم نمود.

تسمه سنترال

مزیت‌های تسمه شیاری

استفاده از تسمه‌های شیاری سبب صرفه‌جویی در انرژی می‌گردد و می‌توان گفت که میزان مقاومت این تسمه‌ها در مقابل چرخش با سرعت بسیار زیاد، بالا می‌باشد.

در واقع داشتن کیفیت و مقاومت بالا در برابر شرایط محیطی سبب شده است که اکثراً از این گزینه‌ها در اکثر خودروها و دستگاه‌ها استفاده شود.

که در لیست زیر به چند نمونه از مزیت‌های استفاده از تسمه‌های شیاری اشاره شده است.

  • تسمه‌های شیاری به دلیل داشتن الیاف، مقاومت بالایی را در برابر ساییدگی دارند.
  • میزان مقاومت تسمه‌های شیاری در برابر کشش فوق العاده بالا است.
  • میزان لرزش هنگام کار دستگاه و یا خودرو، در صورت استفاده از تسمه شیاری به حداقل مقدارخود می‌رسد و می‌توان گفت که بهترین گزینه جهت استفاده در خودرو به حساب می‌آید.

اکثراً در لوازم خانگی، تجهیزات و ماشین آلات مختلف از تسمه‌های شیاری استفاده می‌گردد چون در این محصولات میزان بازدهی انتقال فوق العاده زیاد است.

توجه کنید که عدم توجه به مراحل تعویض تسمه شیاری می ‌تواند سبب بروز مشکل و خراب شدن تسمه شیاری شود.

محصولات پیشنهادی

مراحل تعویض تسمه شیاری

 

مراحل تعویض تسمه شیاری

تسمه‌های شیاری جهت منتقل کردن نیرو در ماشین‌های مختلف از جمله ماشین‌های لباسشویی نساجی، خودروها، دستگاه‌های چمن زنی و … مورد استفاده هستند. در واقع کاربرد صنعتی این قطعات بسیار زیاد بوده و در صورت استفاده مداوم این قطعات دچار ساییدگی و مشکل شده و باید تعویض شوند.

حال این سوال پیش می‌آید که چگونه می‌توانیم تسمه شیاری یک دستگاه خاص را تعویض کنیم؟ و یا مراحل تعویض تسمه شیاری چیست؟

در حالت کلی دو راه برای تعویض تسمه شیاری وجود دارد. اگر تسمه دارای پوشش کش ثابت باشد در این صورت مراحل مختلفی داشته و اگر تسمه دارای سیستم کش اتوماتیک باشد در این حالت هم مراحل مختلفی را باید جهت تعویض این قطعه سپری کرد.

در لیست زیر مراحل تعویض تسمه هنگامی که سیستم کشش اتوماتیک دارد به صورت کامل بیان گردیده است:

در مرحله اول باید ابزارهای مناسب تهیه شود.

سپس باید تسمه سفت کن در محل خود قرار بگیرد.

در مرحله بعد باید تسمه خراب را از محل خود جدا نمایید.

باید از سالم بودن تسمه سفت کن، هرزگرد و پولی‌ها اطمینان حاصل کنید.

توجه داشته باشید که حتماً باید تسمه با اندازه مناسب را خریداری کرده باشید سپس باید تسمه را بر روی قسمت پولی قراربدهید.

باید از قرار گرفتن صحیح تسمه‌ها بر روی دنده‌ها اطمینان حاصل نمایید.

سپس باید اقدام به خلاص کردن تسمه سفت کن کنید و این قطعه را در سوی تسمه فشار دهید و بعد می‌توانید ابزارها را کنار بگذارید.

در مرحله بعدی حتماً باید از قرار گرفتن صحیح تسمه بر روی تمام پولی‌ها اطمینان حاصل نمایید

سپس می‌توانید اقدام به روشن کردن موتور کرده و از عملکرد صحیح تسمه مطمئن شوید.

سپس باید موتور را خاموش نمایید و میزان سفتی و یا شلی تسمه را مورد بررسی قرار دهید و در صورت نیاز میزان کشش را تنظیم کنید.

برای بررسی میزان سفتی تسمه باید از ابزارهای خاص استفاده گردد.

 

مراحل تعویض تسمه شیاری هنگامی که دارای کشش ثابت است:

در مرحله اول باید تسمه سفت کن را خلاص کرده و در راستای درایو به حرکت درآورید.

باید از ساختار تسمه اطلاعات کامل و روشنی داشته باشید و در رابطه با نحوه قرار دادن تسمه در محل خود، اطلاعات کامل کسب کرده باشید که برای این کار می‌توانید از دفترچه راهنما یا دنیای مجازی کمک بگیرید.

سپس باید تسمه آسیب دیده را از محل خود جدا کنید.

نوبت به بررسی هرزگرد و پولی‌ها می‌رسد باید از سالم بودن این قطعات اطمینان حاصل کنید.

در مرحله بعدی باید تسمه مناسبی را انتخاب کرده و آن را بر روی قسمت صاف و لبه دار پولی‌ها بگذارید از بخش صاف که در واقع پشت هرزگرد می‌باشد باید تسمه را در جای خود بگذارید.

سپس از نشستن کامل و صحیح تسمه بر روی شیارها اطمینان حاصل کنید.

در مرحله بعدی با استفاده از ابزار آلات خاص  می‌توانید میزان شلی یا سفتی تسمه را بررسی نمایید.

سپس نوبت به روشن کردن موتور می‌رسد در این مرحله باید چند دقیقه صبر کنید و موتور را خاموش کنید.

حال نوبت به بررسی میزان کشش تسمه می‌رسد که در این مرحله می‌توانید میزان کشش مناسب را تنظیم کنید. در آخر می‌توانید تسمه خراب را برای بازیافت به محل‌های خاص بسپارید.

نکات ایمنی در تعویض تسمه شیاری

نکات ایمنی در تعویض تسمه شیاری

استفاده نمودن از ابزارهای خاص برای تعویض تسمه بسیار مهم می‌باشد و به هیچ عنوان نباید از ابزارهایی که فشار ایجاد می‌کند استفاده گردد، چون باید تسمه بدون هیچ گونه فشار و یا اعمال نیرو در جای خود قرار بگیرد.

در برخی از حالت ممکن است هم راستا نبودن تسمه با پولی‌ها سبب بروز صدا گردد که در این حالت بهتر است از تسمه‌های روکش‌دار استفاده نمایید.

به هیچ عنوان نباید از ابزارهای تیز و برنده استفاده شود.

توجه به تمیز بودن محل قرارگیری تسمه مهم می‌باشد و حتماً باید بدون زنگ زدگی و یا بدون هیچگونه گرد و خاکی باشد.

هم راستا بودن پولی ها مهم بوده و حتماً تسمه‌هایی با اندازه یکسان باید در کنار هم قرار گرفته باشند و وجود کوچک‌ترین مشکلی می‌تواند عملکرد کلی تسمه را مختل کند.

تسمه‌های شیاری انواع مختلفی دارند که در لیست زیر به رایج‌ترین مدل‌ها اشاره شده است:

  • نوع  PH
  • نوع PJ
  • نوع PK
  • نوع PL
  • نوع PM
  • نوع PTB2

اکثر تسمه‌ها دارای شیارهای ۴۰ درجه هستند که ضخامت برحسب میلی‌متر است

اکثر این تسمه‌ها در انواع تجهیزات پزشکی، خودرو سازی، تولیدی، همچنین در تهیه انواع لوازم خانگی انواع ماشین آلات و ابزارها نیز استفاده می‌شوند.

 

روش تولید تسمه های شیاری

همان گونه که بیان شد معمولاً از پلیمر، لاستیک، انواع پارچه و چرم برای تولید انواع تسمه‌های شیاری استفاده می‌گردند که معمولاً نوع لاستیکی به خاطر داشتن انعطاف پذیری بالا و مقاومت زیاد، بسیار مورد توجه است در واقع نوع لاستیکی اکثراً در تولید سیم و نایلون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حالت کلی می‌توانیم بگوییم که تسمه‌های شیاری به دو حالت تولید می‌گردند.

در روش اول از قالب‌های خاص که حاوی شیارهای مخصوصی هستند برای تولید تسمه‌ها استفاده می‌گردد.

که معمولاً یک بخش قالب‌ها دارای شیار بوده و قسمت دیگر صاف می‌باشند از طرفی در تمام دستگاه‌هایی که نیاز به انتقال نیرو و قدرت باشد از این تسمه ها استفاده می‌شود به همین دلیل باید این محصولات در تنوع بالا تولید گردند تا افراد در صنایع مختلف بتوانند بهترین گزینه را برای رفع نیاز خود خریداری نمایند.

و در روش دیگر مراحل تولید تسمه‌های شیاری به این صورت می‌باشد که مواد در قالب‌های یک دست و صاف ریخته می‌شود که هیچگونه شیاری ندارند، سپس بعد از جدا شدن مواد از قالب با استفاده از دستگاه‌های خاص بر روی این لاستیک‌های سرد شده، شیارهای ایجاد می‌شود.

در صورت کلی می‌توانیم بگوییم که از کنار هم قرار گرفتن دو نوع تسمه فلت و v، تسمه شیاری ایجاد می‌شود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع تسمه صنعتی و اطلاع از قیمت اجناس، با ما در ارتباط باشید.

روش نگهداری صحیح-از تسمه‌های شیاری

 

روش نگهداری صحیح از تسمه‌های شیاری

کسانی که به صورت عمده اقدام به خرید تسمه شیاری می‌کنند باید در رابطه با شرایط نگهداری صحیح این محصولات اطلاعات کاملی داشته باشند تا بتوانند از بروز مشکل جلوگیری نمایند.

همچنین توجه به شرایط مناسب نگهداری باعث می‌شود تا محصولات کیفیت خود را از دست ندهند.

برای مثال به هیچ عنوان نباید این محصولات زیر نور مستقیم آفتاب قرار بگیرند.

قرار گرفتن تسمه‌ها در محیط‌های گرم و یا نزدیک دستگاه‌هایی که حرارت تولید می‌کنند خطرناک است و تاثیر منفی را در روی کیفیت محصولات می‌گذارد.

تسمه‌ها باید به دور از مواد شیمیایی نگهداری شوند. لازم به ذکر است که هنگام خرید هم حتماً در رابطه با  نکات نگهداری صحیح این محصولات از فروشندگان معتبر اطلاعاتی کسب گردد چون اگر کوچک‌ترین بی‌احتیاطی انجام شود در این حالت تسمه‌ها دچار ترک خوردگی و پارگی می‌شوند و نداشتن اطلاعات در این باره سبب بروز زیان مالی گزافی می گردد.

هنگام خرید تسمه شیاری باید به چه مواردی توجه کنیم؟

دقت به اندازه قطر و شکل ظاهری محصول بسیار مهم می‌باشد چون این محصولات برای مصارف مختلف به صورت اختصاصی طراحی می شوند و کاربردهای متفاوتی را دارند در نتیجه حتماً باید مناسب‌ترین گزینه خریداری گردد تا بتوان عملکرد مناسبی را از دستگاه دریافت نمود.

همچنین از گزینه‌های بسیار خاصی که باید به آن توجه کرد میزان فاصله مرکزی، میزان سرعت چرخش، میزان گشتاور و همچنین توجه به شرایط دمایی از موارد مهم دیگری است که باید مد نظر قرار داده شود.

لازم به ذکر است که اگر اطلاعات تخصصی هم در این باره ندارید می‌توانید با خرید از مراکز معتبر و ارائه اطلاعات خاص در رابطه با نیازهای خود باعث شوید تا فروشندگان بتوانند گزینه‌های مختلف را بر حسب بودجه مورد نظرتان جهت خرید پیشنهاد نمایند.

سنترال بلت مرکز فروش تسمه شیاری

 برندهای بسیار مختلفی وجود دارند که در داخل یا خارج کشور در رابطه با تولید انواع تسمه های شیاری فعالیت می‌کنند که متاسفانه تمام این برندها قابل اعتماد نبوده و تنها تعداد محدودی محصولات فوق العاده با کیفیت و عالی را تولید می‌کنند.

در نتیجه هنگام خرید تسمه شیاری باید نهایت توجه را داشته باشید تا محصولات برندهای معتبر را خریداری نمایید.

و با توجه به اینکه اکثر افراد اطلاعات تخصصی را در رابطه با برندهای مختلف نمی‌دانند در نتیجه تنها راه خرید تسمه شیاری معتبر و مطمئن این است که به محل‌های فروش قابل اعتماد و اطمینان مراجعه کنید.

که خوشبختانه دیگر با وجود مراکز معتبر و خاصی مانند سنترال بلت شرایط خرید انواع تسمه شیاری با کیفیت تضمین شده و قیمت مناسب به راحتی امکان‌پذیر شده است و دیگر افراد به هیچ عنوان نگرانی را در رابطه با کیفیت تسمه‌های خریداری شده را ندارند.

چون تنها هدف مجموعه سنترال بلت جلب رضایت مشتریان است به همین دلیل همیشه محصولات برندهای معتبر و خاص را عرضه می نماید.

تسمه سنترال

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *